Een onderneming kan na de eerste aanmelding bij de Stichting Normering Arbeid voor maximaal 3 maanden worden opgenomen in de lijst van aangemelde ondernemingen. Als na de initiële inspectie blijkt dat de onderneming voldoet aan de gestelde eisen, wordt de onderneming opgenomen in het register. Indien er na 3 maanden geen positief inspectieresultaat is ontvangen door de Stichting Normering Arbeid, wordt de onderneming uit de lijst van aangemelde ondernemingen geschrapt. Indien na 3 maanden een positief inspectieresultaat wordt ontvangen, wordt de onderneming uiteraard opgenomen in het register.
De ondernemingen die in het overzicht staan van lopende aanmeldingen zijn niet NEN 4000-1/2 gecertificeerd, maar hebben aangegeven geïnspecteerd te willen worden in het kader van 4400-1 of 4400-2. Een onderneming is pas NEN 4400-1 of 4400-2 gecertificeerde als deze in het SNA register naar voren komt als gecertificeerde onderneming. Het feit dat de onderneming in de lijst lopende aanmeldingen staat, zegt eigenlijk alleen dat zij bezig zijn om gecertificeerd te worden en verder niets.
Voordat u zich aanmeldt, is het belangrijk dat u een keuze heeft gemaakt met welke inspectie-instelling u een inspectieovereenkomst afsluit. U kunt hier een lijst met inspectie-instellingen vinden. Bij aanmelding dient u het aanmeldproces volledig te doorlopen. Daarnaast dient u een uittreksel van de Kamer van Koophandel mee te sturen dat niet ouder is dan drie maanden.
Bekijk hier het filmpje 'Ik wil graag het SNA keurmerk, wat moet ik doen?'
Dit kan 3 redenen hebben, namelijk:
1. SNA heeft het inspectierapport en/of inspectieresultaat nog niet ontvangen. Na ontvangst van deze stukken heeft de SNA 2 werkdagen om dit te verwerken.
2. SNA heeft het nodig geacht om aanvullende vragen aan de inspectie-instelling te stellen naar aanleiding van het inspectieresultaat/inspectierapport.
3. De inspectie heeft plaatsgevonden voordat SNA een aanmeldformulier van u heeft ontvangen. Inspectieresultaten/inspectierapporten van inspecties voor de datum dat wij een aanmeldformulier hebben ontvangen en volledig administratief hebben verwerkt worden geweigerd. Er mag pas een inspectie plaatsvinden nadat de SNA de inspectie-instelling daar toestemming voor heeft gegeven.
Bekijk hier het filmpje 'Hoelang duurt het voordat mijn onderneming wordt opgenomen in het register?'
Een initiële inspectie kan plaats vinden nadat de onderneming minimaal drie maanden actief is met het ter beschikking stellen van personeel en/of (onder) aanneming van werk en er loonbetalingen en afdrachten aan de Belastingdienst hebben plaatsgevonden.
Bekijk hier het filmpje 'Ik ben een startende onderneming, kom ik in aanmerking voor het SNA Keurmerk?'
Dit kan meerdere redenen hebben, namelijk:
1. Wij hebben de aanmelding niet ontvangen.
2. Wij hebben het entreebedrag nog niet ontvangen.
3. Naar aanleiding van de aanmelding hebben wij besloten aanvullende vragen te stellen voordat wij de aanmelding verder in behandeling zullen gaan nemen.
4. De onderneming heeft al eens in de lijst van lopende aanmeldingen gestaan.
Indien u wilt overstappen dient u dit aan te geven bij SNA. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar info@normeringarbeid.nl. Tevens verzoeken wij u een recent Uittreksel KvK mee te sturen.
Er zijn wel een aantal zaken waar u rekening mee moet houden:
• Indien u bij de lijst van aangemelde ondernemingen staat en er heeft nog geen inspectie plaatsgevonden mag u overstappen.
• Indien u in het register staat en er zijn bij de laatste inspectie geen non-conformiteiten vastgesteld mag u overstappen. De laatste 2 inspectierapporten worden door de nieuwe inspectie-instellingen meegenomen bij de eerstvolgende inspectie.
• Indien er bij de laatste inspectie non-conformiteiten zijn vastgesteld kan SNA de overstap weigeren totdat deze non-conformiteiten als hersteld zijn beoordeeld door uw huidige inspectie-instelling.
Ondernemingen waarvan SNA een positief inspectieresultaat heeft ontvangen, die voldoen aan de NEN 4400 en die zich hebben aangemeld bij de Stichting Normering Arbeid, worden opgenomen in het register. Hier kan een verklaring van registratie worden gedownload. Het register biedt een actueel overzicht van gecertificeerde ondernemingen.
Bekijk hier het filmpje 'Wat is de toegevoegde waarde van het SNA-Keurmerk?
Voor ondernemingen die arbeid ter beschikking stellen, geldt een zogenaamde registratieplicht bij de Kamer van Koophandel. Meer informatie over de registratieplicht is te vinden op www.kvk.nl/waadi.
De jaarbijdrage voor registratie bedraagt voor 2024 € 275,00 exclusief btw. Bij aanmelding is een entreebijdrage verschuldigd van € 220,00 exclusief btw. Een onderneming gaat voor de uitvoering van inspecties een overeenkomst aan met een van de inspectie-instellingen. De kosten van een inspectie zijn voor rekening van de onderneming.
Bekijk hier het filmpje: "Wat zijn de kosten voor certificering van het SNA-keurmerk?"
Indien er tijdens een inspectie voor het SNA-keurmerk non-conformiteiten zijn vastgesteld dan is dat vervelend en zult u er alles aan willen doen dit zo snel mogelijk op te lossen. Wat is nu de beste manier om non-conformiteiten op te lossen én in de toekomst te voorkomen?
Efficiënt herstellen van non-conformiteit(en)
U zult eerst moeten onderzoeken wat de aanleiding (oorzaak) van de fout is en daarnaast ook moeten uitzoeken hoe vaak en bij wie het is fout gegaan (omvang)? Daarna zal gekeken moeten worden hoe de fout opgelost kan worden (oplossing). Het is hierbij verstandig ook direct vast te stellen hoe deze fout in de toekomst voorkomen kan worden en dit goed door te voeren in de processen die van toepassing zijn (operationaliteit).
Wat moet ik herstellen?
Inspecties zijn een momentopname waarbij teruggekeken wordt tot aan de vorige volledige inspectie. Als hierbij non-conformiteiten worden vastgesteld zullen die voor de gehele populatie hersteld moeten worden, dus niet alleen bij de dossiers waarbij de fout is vastgesteld.
Normeis 4.1.2 lid d. De diverse activiteiten van een onderneming zijn niet altijd makkelijk uit de financiële administratie op te maken. Dit is wel van belang om de risico’s in beeld te houden en daarmee ook een accurate en vlotte SNA inspectie mogelijk te maken.
Uit de financiële administratie zal duidelijk moeten blijken welke dienstverlening uw onderneming aanbiedt en inkoopt. Stelt u bijvoorbeeld werknemers ter beschikking, is er sprake van aanneming van werk of het accepteren van opdrachten, vindt er in- en doorleen plaats of is er sprake van inhuur van ZZP-ers (ook wel “tussenkomst” genoemd)? Ook kan er sprake zijn van activiteiten die buiten de SNA inspectie vallen, zoals werving en selectie. Dit alles zal eenduidig uit de financiële administratie moeten blijken. Dit kan bijvoorbeeld door de verschillende activiteiten apart te verwerken in het grootboekrekeningschema in uw administratie, zoals opbrengsten splitsen naar uitzenden, opdrachten/aannemen, e.d., inkoop splitsen naar inleen, inhuur derden, inhuur ZZP. De vorm van de inrichting is uiteraard vrij, zolang het inzichtelijk is voor de inspecteur.
Vanaf 1 februari 2023 verwachten we dat de nieuwe norm NEN 4400-1 van kracht zal zijn. De laatste editie van de norm is gepubliceerd in 2018 en de afgelopen periode is gewerkt aan een herziening.
Lees hier de laatste stand van zaken betreffende de nieuwe norm. Wat verandert er? Wat houdt dit in?
Download hier de brochure.
Aangezien het volledige beleid op de invorderingsmaatregelen vanuit de Belastingdienst vanwege de uitbraak nog niet helder is, geldt tot nadere orde het volgende inzake de inspecties voor het SNA-keurmerk:
Wanneer tijdens een inspectie wordt vastgesteld dat een onderneming zijn verplichtingen inzake afdracht loonheffingen en omzetbelasting niet tijdig en/of volledig heeft voldaan maar aan kan tonen dat er bijzonder uitstel van betaling is aangevraagd, dan heeft dit geen direct effect op de certificering. Afhankelijk van hoe de overheidsmaatregelen zich de komende tijd verder ontwikkelen, zal bekeken worden hoe een en ander gemonitord gaat worden.
Wij adviseren ondernemers om de website van de Belastingdienst in de gaten te houden inzake eventuele extra regelingen dan wel mogelijke aanpassingen in regelingen en beleid. Mochten er aanpassingen komen in de regelingen die betrekking hebben op thema’s die het SNA-keurmerk dan wel de inspecties voor het SNA-keurmerk raken, zal SNA voor zover mogelijk daarop anticiperen. De door de overheid genomen maatregelen moeten u helpen als ondernemer, maar u dient zich er wel van bewust te zijn dat de belasting uiteindelijk betaald moet worden. Wij adviseren u om hier toch nu al rekening mee te houden.
Het is belangrijk om op tijd aangifte te blijven doen. Alleen dan kan bijzonder uitstel van betaling worden aangevraagd!
Vanaf 2020 laat het register per gecertificeerde onderneming zien welke bedrijfsactiviteiten (uitgesplitst in ter beschikking stellen arbeid en/of aanneming van werk) er geïnspecteerd zijn. Wanneer een onderneming naast de inzet van eigen personeel ook opdrachten verstrekt aan (een) ZZP’er(s), valt laatst genoemde activiteit onder de activiteit aanneming van werk.
Een volledige inspectie in 2020 vormt de grondslag voor de vermelding van de activiteit(en) in het register van de SNA. Dit heeft automatisch tot gevolg dat het ruim een jaar duurt voordat in het register zichtbaar wordt wat de activiteiten van alle gecertificeerde ondernemingen zijn. Zodra de inspectie heeft plaatsgevonden en de Stichting het resultaat heeft ontvangen en verwerkt, worden de activiteit(en) zichtbaar. Indien de kolom activiteiten leeg is, komt dit omdat er nog geen volledige inspectie is geweest waarbij de bedrijfsactiviteiten op basis van de modulaire norm zijn vastgesteld. Voor alle in het register opgenomen ondernemingen geldt dat ze voldoen aan het SNA-keurmerk.
Indien een onderneming vanaf 2020 tussentijds de vermelding van activiteiten in het register wil laten aanpassen, dan kan dit alleen door het laten uitvoeren van een volledige inspectie. Het eerder uit laten voeren van een volledige inspectie verandert niets aan de ‘geboortedatum’ (oorspronkelijke registratiedatum) van een onderneming, deze blijft staan. Dit kan dus tot gevolg hebben dat een onderneming in plaats van een verkorte inspectie kiest voor een volledige inspectie. De inspectie daaropvolgend zal dan zoals oorspronkelijk gepland een volledige inspectie zijn.
Voor het SNA-keurmerk wordt onder meer getoetst of er een procedure is vastgesteld, is ingevoerd en wordt onderhouden om relevante cao-lonen toe te passen.
Binnen het SNA-keurmerk wordt onder relevante cao-lonen verstaan:
De naar tijdsruimte geldende loontabellen zoals in de van toepassing zijnde beloningsregeling:
- cao of bedrijfsregeling van de onderneming of;
- ingeval de cao voor uitzendkrachten van toepassing is de geldende loontabellen zoals opgenomen in de cao of bedrijfsregeling van de uiteindelijke inlener of indien van toepassing de ABU beloning.
De inspecteur kijkt daarbij niet alleen of er een procedure is om tot relevante cao-lonen te komen, maar toetst ook of deze procedure is ingevoerd en wordt onderhouden. De onderneming dient daarbij aan te tonen dat de procedure aansluit op de administratie en indien zich wijzigingen hebben voorgedaan die betrekking hebben op de relevante cao-lonen, deze wijzigingen in de administratie ook zijn doorgevoerd.
Het gaat hierbij voor de goede orde niet om een volledige controle van de juiste inlenersbeloning, maar om het toetsen van de procedure.
Op basis van nieuwe wetgeving en naar aanleiding van overige actualiteiten wordt de norm continu aangepast. Aanpassings- en interpretatierapporten van de norm zijn te vinden in het Handboek Normen welke hier kan worden gedownload.
De auteursrechten van de norm liggen bij de NEN. Wanneer u een exemplaar van de norm wenst moet u deze bij de NEN bestellen: www.nen.nl
Een aantal CAO’s hebben als verplichting opgenomen dat werkgevers die onder deze CAO’s vallen alleen personeel in mogen lenen bij ondernemingen die het SNA Keurmerk hebben. Raadpleeg uw actuele CAO of dit ook op uw sector van toepassing is.
Er is geen wettelijke verplichting dat een onderneming het SNA Keurmerk dient te hebben.
Uitzendondernemingen die personeel in- en doorlenen van een externe (payroll) organisatie komen ook in aanmerking voor het SNA-keurmerk. Van belang is dat de uitzendonderneming daarbij voldoet aan de eisen met betrekking tot het in- en doorlenen van gecertificeerde en niet gecertificeerde ondernemingen.
Het SNA-keurmerk wordt, op basis van een positief inspectieresultaat, toegekend aan een rechtspersoon. Indien de vestigingen onderdeel uitmaken van een gecertificeerde rechtspersoon, vallen deze vestigingen ook onder het SNA-keurmerk. Indien de vestigingen onderdeel zijn van een niet gecertificeerde rechtspersoon, mogen de vestigingen niet het SNA-keurmerk voeren.
In de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) is een aantal bestanddelen opgenomen dat omschrijft wanneer er sprake is van ter beschikkingstelling van arbeidskrachten (TBA). Het gaat om de volgende bestanddelen:
• Arbeidskracht
• Tegen vergoeding
• Aan een ander
• Onder diens toezicht en leiding
• Anders dan krachtens een arbeidsovereenkomst
• Arbeid verrichten
In de praktijk kunnen arbeidskrachten in verschillende constructies en onder verschillende benamingen worden aangeboden. Het kan bijvoorbeeld gaan om uitzendwerk, detachering, payrolling of verhuur of uitlening van personeel. Het maakt niet uit welke naam er aan gekoppeld wordt, als aan alle bovengenoemde bestanddelen uit de omschrijving wordt voldaan, is er sprake van TBA. Of sprake is van TBA wordt beoordeeld aan de hand van de feiten en omstandigheden van een concrete situatie.
Indien een inlener zich wil beroepen op de vrijwaring in het kader van de inlenersaansprakelijkheid wordt onder andere als eis gesteld dat de inlener personeel inleent van een uitzendonderneming met het SNA-keurmerk. Wanneer in de keten een uitlener/doorlener voorkomt die niet beschikt over het SNA-keurmerk, kan de daarop volgende inlener/doorlener geen beroep doen op de vrijwaring.
Ja, ook als detacheerder komt u in aanmerking voor het SNA-keurmerk omdat u arbeid ter beschikking stelt.
Ja, ook als payroller komt u in aanmerking voor het SNA-keurmerk omdat u arbeid ter beschikking stelt.
ZZP’ers komen niet in aanmerking voor het SNA-Keurmerk.
Van belang is dat u zelf ook het werk aangenomen hebt of opdracht verstrekt hebt gekregen. Daarnaast dient u een modelovereenkomst met de ZZP’er af te sluiten en indien u kosten in rekening brengt voor het gebruik van hulpmiddelen en materialen en dergelijken dienen deze kosten schriftelijk overeengekomen te zijn. Verder dient u beheersmaatregelen te nemen om te zorgen dat er daadwerkelijk gewerkt wordt conform de overeenkomst. Tot slot moet u bepaalde zaken zoals onder andere de wijze van identiteitsvaststelling en een uittreksel van de Kamer van Koophandel van de ZZP’er op nemen in het dossier van de ZZP’er.
Let op: het bovenstaande betreft vooral administratieve vereisten. Daarmee kan derhalve geen volledige zekerheid worden geboden dat een ZZP’er later niet alsnog door de Belastingdienst als werknemer wordt aangemerkt. De feitelijke situatie is hiervoor bepalend.
Nee, alle ondernemingen die uitsluitend bemiddelen kunnen niet gecertificeerd worden. Het SNA register is voor ondernemingen die zich richten op het ter beschikking stellen van arbeid en op aanneming van werk.
De vrijwaring geldt niet voor de ketenaansprakelijkheid bij aanneming van werk.
Bekijk hier het filmpje 'Wat is fiscale vrijwaring?'
Een onderaannemer is iemand die in opdracht van een aannemer tegen betaling een werk van stoffelijke aard geheel of gedeeltelijk uitvoert. Een onderaannemer kan tevens aannemer worden als hij op zijn beurt weer een onderaannemer inschakelt.
De inlener van arbeidskrachten kan door de Belastingdienst aansprakelijk worden gesteld voor de loonheffingen en de omzetbelasting die de uitlener (de werkgever van de arbeidskracht die voor de inlener werkt) behoort te betalen, dit wordt ook wel inlenersaansprakelijkheid genoemd. Dat geldt ook als u inleent van een in het buitenland gevestigde uitlener, ook zij moeten voor hun uitgeleende werknemer vanaf de eerste dag loonheffingen inhouden en afdragen. Indien u personeel inleent van een onderneming met het SNA-keurmerk kunt u onder voorwaarden gevrijwaard worden van een mogelijke aansprakelijkheidsstelling. Meer informatie over inlenersaansprakelijkheid vindt u in deze brochure van de Belastingdienst.
De ketenaansprakelijkheidsregeling maakt de aannemer van een werk aansprakelijk voor de loonheffingen die zijn onderaannemer in verband met (een deel van) het werk moet afdragen. Op zijn beurt kan de onderaannemer (een deel van) het werk dat aan hem is uitbesteed, aan een ander uitbesteden. Zo kan een keten ontstaan van (onder)aannemers die allen betrokken zijn bij de uitvoering van een werk. De ketenaansprakelijkheidsregeling maakt elke schakel in de keten aansprakelijk voor alle volgende schakels. Opdrachtgevers kunnen dit risico beperken door zaken te doen met (onder) aannemers met het SNA-keurmerk.
Bekijk hier het filmpje 'Dekt het SNA keurmerk alle risico's?'
Indien een inlener van personeel zich bij de Belastingdienst wil beroepen op vrijwaring van de inlenersaansprakelijkheid, dient daarbij aan de volgende voorwaarden te zijn voldaan:
• de uitzendonderneming moet in het bezit zijn van het SNA-keurmerk; de inlener dient 25% van de factuur (inclusief BTW) op de G-rekening van de uitzendonderneming te storten* . Bij verlegging van de omzetbelasting is dit 20%;
• de administratie van de inlener is zodanig ingericht dat daaruit de gegevens met betrekking tot de overeenkomst, de omvang van de aansprakelijkheid (manurenadministratie)en de betalingen direct kunnen worden teruggevonden;
• de inlener moet de identiteit van de ingeleende werknemer kunnen aantonen en, indien van toepassing, kunnen aantonen dat de werknemer over een geldige verblijfs- of tewerkstellingvergunning beschikt.
* Voor uitzendondernemingen die beursgenoteerd zijn in een OESO-land kan een alternatieve regeling gelden voor het storten op de G-rekening.
Hier vindt u de volledige lijst met voorwaarden
Hier vindt u de Wijziging Leidraad Invordering 2008
Hier vindt u een brochure van de Belastingdienst over inlenersaansprakelijkheid
De Wet aanpak schijnconstructies wil werknemers beter beschermen tegen onderbetaling en bonafide werkgevers tegen oneerlijke concurrentie. Deze doelstelling sluit aan bij de doelstelling van SNA. Op basis van de Wet aanpak schijnconstructies moeten werkgevers zich onder meer aan de volgende regels voor minimumloon houden:
- Uitbetalen volledig minimumloon;
- Duidelijke loonstrook;
- Minimumloon via bank betalen;
- Verbod op inhoudingen en verrekeningen.
Meer informatie over de verplichtingen van de werkgever leest u in de brochure Wet aanpak schijnconstructies. De WAS regelt bijvoorbeeld ook dat opdrachtgevers middels de ketenaansprakelijkheid de eindverantwoordelijkheid in de keten hebben voor eerlijke verloning.
Ondernemingen die opgenomen zijn in het SNA register worden beoordeeld op onder andere hun verplichtingen uit arbeid, te weten:
- De identificatie van de onderneming;
- De aangifte en afdracht van (in Nederland) verschuldigde loonheffingen en omzetbelasting;
- Loonbetaling overeenkomstig de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag;
- Het uitvoeren van identiteitscontrole en controle op het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland;
- Het voorkomen van risico’s op aansprakelijkstelling en boetes voortvloeiend uit het in- en doorlenen of uitbesteden van werk;
- Het hebben van een procedure voor om relevante cao-lonen toe te passen.
Om deze beoordeling te kunnen doen dienen uitzendondernemingen en (onder)aannemers met het SNA-keurmerk hun (personeels-)administratie op orde te hebben en tijdig omzetbelastingen en loonheffingen af te dragen. Het personeelsbestand wordt door middel van een steekproef gecontroleerd op het gerechtigd zijn om in Nederland te mogen werken. Verder worden ondernemingen die onder de Uitzend cao of cao Vleessector vallen getoetst of zij de desbetreffende cao goed toepassen. Dit wordt gedaan door de toepassing van een aantal cao elementen te controleren. Door te werken met ondernemingen die beschikken over het SNA-keurmerk wordt het risico op verhaal en boetes door de Belastingdienst en andere overheidsinstanties derhalve beperkt en heeft een opdrachtgever de zekerheid dat een aantal zaken van de WAS zijn afgedekt. Met andere woorden met het SNA-keurmerk zet u als opdrachtgever stappen om de niet-verwijtbaarheid (voldoende inspanningen gedaan om vast te stellen dat het ingeleende personeel eerlijk wordt verloond) aan te tonen. Het oordeel of u als opdrachtgever niet-verwijtbaar bent in het kader van de WAS is uiteindelijk aan de rechter.
Om het risico van aansprakelijkheid te beperken, kan de uitlener of onderaannemer een geblokkeerde rekening (g-rekening) openen. De inlener of aannemer stort op deze g-rekening een percentage van het factuurbedrag voor de loonheffingen die de uitlener of onderaannemer in verband met het uitlenen van personeel of het aannemen van werk moet afdragen. Voor de vrijwaring van inlenersaansprakelijkheid is dit percentage 25% (20% bij verlegging omzetbelasting).
De ondernemingen die in de lijst staan van lopende aanmeldingen zijn niet NEN 4000-1/2 gecertificeerd, maar hebben aangegeven geïnspecteerd te willen worden in het kader van 4400-1 of 4400-2. Een onderneming is pas NEN 4400-1 of 4400-2 gecertificeerde als deze in het SNA register naar voren komt als gecertificeerde onderneming. Het feit dat de onderneming als lopende aanmelding staat zegt eigenlijk alleen dat zij bezig zijn om gecertificeerd te worden en verder niets.
Via de website kunt u zich gratis en anoniem abonneren op de attenderingsservice. U krijgt dan de mutaties in het register, welke betrekking hebben op de door u opgegeven leveranciers, per e-mail toegestuurd. U dient uw e-mailadres op te geven en de ondernemingen te selecteren waarvan u de mutaties wilt ontvangen.
Bekijk hier het filmpje: 'Hoe blijf ik up to date van een statuswijziging van een SNA geregistreerde onderneming?'
Aangezien er sprake kan zijn van één of meerdere handelsnamen of vanwege holdings met meerdere werkmaatschappijen met een vergelijkbare statutaire naam of handelsnaam is het verstandig om in het register op basis van KvK-nummer te controleren of een onderneming gecertificeerd is.
Bekijk hier het filmpje 'Hoe controleer ik of de onderneming waarmee ik zaken doe, over het SNA keurmerk beschikt?'
Extra raamstickers kunnen worden aangevraagd via info@normeringarbeid.nl. De kosten bedragen €1,- per stuk met een minimale afname van 5 raamstickers.
Op de verklaring van registratie staat de datum van het moment van downloaden. Er is geen specifieke geldigheidsduur voor een registratie. Als blijkt dat een onderneming niet meer voldoet wordt deze, afhankelijk van de constatering(en), geschorst dan wel doorgehaald.
Indien uw onderneming gecertificeerd is, kunt u de logo’s per e-mail opvragen. U kunt uw verzoek richten aan info@normeringarbeid.nl. In de e-mail dient u op te nemen de bedrijfsgegevens van uw organisatie. U ontvangt vervolgens de logo’s in de volgende formaten: .eps, .tig, .jpg.
Alleen ondernemingen die voldoen aan de gestelde eisen en die zijn opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid mogen gebruik maken van het logo. Zie in dit kader ook het Reglement Keurmerklogo.
Geregeld zien we dat ondernemingen met een SNA-certificering het logo van de NEN op hun website voeren. Dit is echter niet toegestaan! Het logo van de NEN is auteursrechtelijk beschermd en mag, behoudens toestemming van NEN, in geen enkele uiting worden gebruikt. Ondernemingen die voldoen aan de gestelde eisen voor het SNA-keurmerk en die zijn opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid mogen gebruik maken van het keurmerklogo van SNA. U kunt het logo opvragen door een e-mail te richten aan info@normeringarbeid.nl met daarin een vermelding van de bedrijfsgegevens van uw organisatie. U ontvangt dan vervolgens het logo in de volgende formaten: .eps, .tig en .jpg.
U kunt een e-mail sturen naar: info@normeringarbeid.nl met daarin de nieuwe contactgegevens. Wanneer het een naamswijziging betreft moet er ook een recent uittreksel KvK meegestuurd worden (niet ouder dan 3 maanden) waarin de nieuwe naam staat aangegeven.
Als u geen antwoord op uw vraag in de FAQ kunt vinden dan kunt een vraag stellen aan SNA via het contactformulier. Een medewerker neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.
U kunt hiervoor contact opnemen met het secretariaat via: info@normeringarbeid.nl of via het contactformulier.
Bij een verandering van rechtsvorm van een gecertificeerde onderneming dient deze nieuwe rechtsvorm allereerst met een Uittreksel Kamer van Koophandel bij SNA te worden aangemeld. Daarnaast dient u SNA een mail te sturen (info@normeringarbeid.nl) waarin de wijziging van rechtsvorm bij de nieuwe aanmelding wordt toegelicht, zodat voor deze nieuwe aanmelding geen eenmalige entreebijdrage in rekening wordt gebracht.
Na aanmelding zal de wijziging van rechtsvorm, in overeenstemming met artikel 9 lid 11 van het Reglement Registratie, door de inspectie-instelling worden beoordeeld. Na een positieve beoordeling door de inspectie-instelling volgt aanpassing van de statutaire naam in het SNA-register.
De aanpak van malafiditeit en misstanden in de uitzendsector staat al jaren op de agenda van niet alleen de politiek en de overheid, maar ook de sector. Malafiditeit is marktverstorend en schadelijk voor bonafide ondernemingen die netjes de wet naleven. In de afgelopen jaren zijn daarom verschillende initiatieven genomen om malafiditeit aan te pakken. In 2019 is het kabinet gestart met een integrale aanpak van misstanden rond werk- en woonomstandigheden van (EU)arbeidsmigranten en is onder meer het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten ingesteld. Dit aanjaagteam heeft een reeks aanbevelingen gedaan.
Het 'Wetsvoorstel verplichte toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten’ (Wtta) is één van de maatregelen uit het advies van het Aanjaagteam om de uitzendsector beter te reguleren. De Wtta heeft als doelstelling om de positie van ter beschikking gestelde arbeidskrachten te verbeteren, in het bijzonder die van arbeidsmigranten, en om een gelijk speelveld te creëren voor ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen. De verplichte toelating zal waarschijnlijk per 1 januari 2026 worden ingevoerd.
Het wetsvoorstel schetst de uitgangspunten voor het nieuwe stelsel van verplichte toelating voor ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen Het nieuwe certificeringsstelsel is gebaseerd op het systeem van SNA. Ondernemingen zullen door een geaccrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd worden op basis van een normenkader. Dit normenkader bestaat uit het SNA-normenkader plus verschillende aanvullingen. Voor de aanvullende eisen moet onder meer gedacht worden aan het loonverhoudingsvoorschrift, huisvesting, de arbeidsovereenkomst, een doorgeleidingsplicht en procedures met betrekking tot gelijke kansen bij werving en selectie en veiligheid op de werkplek.
De behandeling van het Wetsvoorstel verplichte toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) in de Tweede en Eerste Kamer moet nog plaatsvinden, maar de beoogde ingangsdatum van de nieuwe wet is 1 januari 2026, de toelatingsplicht geldt dan per 1 januari 2027. Dit houdt in dat organisaties die arbeidskrachten ter beschikking stellen zich tijdig dienen te melden bij de minister van SZW. Hiervoor dient u in 2026 al de nodige acties te verrichten. Hoe de aanmelding precies in zijn werk zal gaan is momenteel nog niet bekend.
Het Wetsvoorstel verplichte toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) heeft als doelstelling om de positie van ter beschikking gestelde arbeidskrachten te verbeteren, in het bijzonder die van arbeidsmigranten, en om een gelijk speelveld te creëren voor ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen. Dit betekent dat een onderneming alleen nog arbeidskrachten ter beschikking mag stellen, als de onderneming is toegelaten door de minister van SZW. Als uw onderneming aan terbeschikkingstelling van arbeidskrachten doet, valt uw onderneming in principe onder de nieuwe wetgeving (dit geldt ook voor in- en doorleners en payrollers). Ook op buitenlandse uitleners die in Nederland arbeidskrachten ter beschikking stellen is de nieuwe wettelijke regeling van toepassing. De reikwijdte van de verplichte toelating is daarmee breder dan alleen uitzendbedrijven.
Inleners mogen alleen nog arbeidskrachten inhuren bij ondernemingen die zijn toegelaten door de minister van SZW. Als een inlener toch gebruikmaakt van een niet toegelaten uitlener kan de overheid hiervoor boetes opleggen.
Aanmelden voor de verplichte toelating is op dit moment nog niet mogelijk. De behandeling van het wetsvoorstel in het parlement moet nog plaatsvinden. Daarnaast moet een nieuwe Toelatende instantie nog volledig worden ingericht.
Wel kunt u zich nu al laten inspecteren/ certificeren door SNA. Het normenkader voor het SNA-keurmerk zal de basis vormen voor het normenkader dat gehanteerd gaat worden bij de verplichte toelating. Bij de invoering van de toelatingsplicht kunnen SNA-gecertificeerde ondernemingen gebruik maken van de speciale instroomregeling.
De verwachting is dat inspectie-instellingen die nu voor SNA werken straks ook inspecties zullen uitvoeren voor de verplichte toelating. Ze moeten daarvoor echter wel eerst worden aangewezen door de minister van SZW en ze moeten voor het nieuwe schema worden geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie.